Bingöl’de trafik sorunuyla ilgili raporlar sunulmasına rağmen, gerekli iyileştirme çalışmalarının yapılmadığını belirten Bayram, kavşakların sorunlu olduğunu ve yolların çukurlu olmasının kazalara neden olduğunu aktardı.
Bayram, sürüş güvenliği konusunda ise, yolların fiziksel durumunun sürüş güvenliğini etkileyen faktörlerin başında geldiğini ve özellikle ticari araç şoförlerinin mutlaka eğitim alması gerektiğini vurguladı.
Eğitimlerin sadece formalite olduğunu düşünen Bayram, ciddi ve tavizsiz bir eğitimin gerekliliğini ve trafik eğitiminde şoförlerin birçok noktada eksikliklerinin olduğunu belirtti.
Her dönem düzenli olarak Belediye Başkanına raporlar sunmalarına rağmen hiçbir adım atılmadığını vurgulayan Bayram, yetkililerin hizmet aşkının olmadığını ifade etti.
"Kavşaklarda bir tedbir ve düzenleme yok"
Bingöl Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Ali Bayram
Bingöl Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Ali Bayram, "İyi kötü hepimiz bu konularda bilgi sahibiyiz. Sokaktaki vatandaştan bir devlet memuruna kadar herkes sorunları biliyor. Fakat maalesef bir çözüm üretilmiyor. Sürüş güvenliğinde alt yapının önemi daha çoktur. Alt yapı dediğimizde kavşaklar da işin içine giriyor. Düzağaç kavşağından tutun havaalanı kavşağı, şehir içi kavşaklarına kadar sorunludur. Bazı kavşaklarda maddi hasarlı, özellikle yaralanmalı trafik kazaları meydana gelmektedir. Kavşaklarda bir tedbir ve düzenleme yok. Şehir içinde ışıklandırma hiç yok. Alt yapı noktasında belirli noktalarda çukurlar var. Ben size hangi mahallede nerede çukur olduğunu tek tek sayabilirim. Fakat bir yetkili bu çukurları bilmiyor, bilseler zaten onarıma gider. Çukurdan kaçınca sürücü kaza meydana geliyor. Çukura hızla girilmez." dedi.
"Hizmete dair umudumuz kalmadı"
Bayram, "Şehrimizde bazı yollar genişletildi. Belediye Başkanına yaptığı çalışmalardan dolayı teşekkür ettim ancak trafik sıkışıklığını bir türlü önleyemediğini de aktardım. Önceki dönemlerde de belediye başkanlarına raporlar sunduk. 11 Mayıs 2003'te verdiğimiz rapora rağmen hiçbir iyileştirme yapılmadı. Bir adım atıldığını göstersinler, trafikte önleyici bir tedbir aldığını desinler. Biraz hizmet aşkı olmalı. 11 Mayıs 2003'te verdik, şimdi 11 Temmuz 2020'deyiz. Artık umudumuz kalmadı ve yapacaklarına inanmıyorum." ifadelerini kullandı.
"Bir karayolu 2-3 yılda bir sökülüp yapılmaz"
Bayram, "Şehirlerarası yollara bakıyoruz. Yazık hepsi milli servet. Bu toz ve toprak zararlı mı faydalı mı diye sormak lazım. Şehir toz ve toprak içinde. Bir karayolu 2-3 yılda bir sökülüp yapılmaz. Müteahhitlerde suç görmüyorum. Sorumlu olanıdır. Şehir içi yollarımızda bazı asfaltlar yapıldı ancak çukurlar var. Bazı yollarda doğal gaz hatları çekildi ve hala aynı durumda. 1 Mayıs 2023 depreminden sonra yollar parke oldu. Yollarımızın çoğu hala bozuk." dedi.
"Yolların bozuk olması sürücüyü ve sürüşü olumsuz etkiliyor"
Yolların bozuk olmasının sürüşü etkilediğini belirten Bayram, "Yollardan bahsetmemizin sebebi, yollar sürüşü ve sürücüyü etkiler ve trafik kazalarını artırır. Özellikle ticari araçlardan en çok şikayet gelmektedir. Ticari taksiler, halk otobüsleri, servis araçları, toptancı araçları gibi. Sakarya Üniversitesi'nde, ticari araç sürücülerine yönelik Şoförler Odası, Belediye ve şehir içi trafik bir komisyonu oluşturmuş. Bingöl’de hiçbir ticari araç şoförü eğitilmemiş. Ticari araç kullanıcılarının eğitilmesi, eğitimden geçmesi ve başarılı olmayanlara araç kullanma yetkisi verilmemesi gerektiğini söylüyoruz. Bu yetki, Belediye yasasında yer alan P maddesidir. Belediyeye bu yetki verilmiş ancak maalesef işlemiyor. İhale sırasında ilgili Oda belgesi istenmelidir. Bu kişi bu odaya kayıtlı mı, bu mesleği yapıyor mu veya yapmıyor mu? Her yerde olduğu gibi, inşaat sektöründe de diploma ve belge talep ediliyor. Bunların olmaması suçtur." şeklinde konuştu.
"Adamcılık nedeniyle kanunlar işlemiyor"
Resmi kanunların işlenmediğine dikkat çeken Bayram, "Bu konuları ilgili mercilere şikayet etmişiz ancak maalesef 'benim adamlarım' denildi. Biz de bu devletin insanıyız, bu devletin vatandaşıyız ve bizi korumanız gerekiyor. Anayasanın 173. maddesi diyor ki devlet esnaf ve sanatkârı korur ve koruyucu tedbirler alır. Maalesef Bingöl'de bunlar yok. Bu zihniyet de "ben her şeyi biliyorum" diyen insanlardan hiçbir beklentim yok. Ancak yazık ediyoruz, birçok kaza oluyor, birçok can kaybı ve maddi hasar oluşuyor." dedi.
"İhale şartlarına uymayanlara yetki verilirse durumumuz daha kötü olur"
Bayram, "Neden bu sürücüleri eğitmiyoruz? Yönetmelikler niye sadece formalite oluyor? Neden taksi şoförleri, halk otobüsü şoförleri, servis şoförleri formalite eğitimden geçiriliyor? Ciddi bir dosya sunduk ve bu kişilerin belirli bir eğitimden geçmesi gerektiği konusunda paylaşımlar yaptık. Bir insan camiye gittiğinde nasıl davranır, temiz kılık ve kıyafetle gider. Benim şoförüm de direksiyon başına geçtiğinde o da kılık ve kıyafetine dikkat etmeli. Herkese söylemiyorum. Rastgele getirilmeyen, bilgi ve belgeleri olmayan, ihale şartlarına yasal olarak uymayanlara yetki verilirse durumumuz daha da kötü olur. Umarım durumumuz kötüye gitmez." şeklinde konuştu.
"Sürücü eğitimi gereklidir"
Bazı sürücülerde başıboşluk olduğunu belirten Bayram, "Belirli yerlere radarlar yerleştirildiğinde dikkat edilir. Sürücüler, bu eğitimi ve yaptırımı görmediği için kavşağa hızlı giriyor, ana yoldan tali yola, tali yoldan ana yola geçişlerde dikkat etmiyorlar. Sürekli söylüyoruz, sürücülerin eğitim alması gerekiyor. Ancak sürücülere sorduğunuzda 'benden daha iyi direksiyon sallayan yok' diyorlar." şeklinde konuştu.
Bayram, kentteki trafik kuralları, sürüş güvenliği, sürücü hataları, halk otobüsü ve taksi denetimleri, kaldırım işgalleri, izinsiz kazılar, yolların rastgele trafiğe kapatılması, inşaat sektörünün yol işgali konularını içeren bir rapor da Bingöl belediyesine sunduklarını belirtti.